Ewald Wagenaar

Ewald Wagenaar

by Ewald Wagenaar
Ewald Wagenaar Horus

Drs Ewald Wagenaar werkt sinds 1986 in het mediavak.

“Na mijn studie Nederlandse Taal- en Letterkunde in Utrecht begon ik als journalist bij een regionale krant. Het maken van periodieken is altijd een rode draad gebleven in mijn werk. Steeds is er een lezersgroep die geïnformeerd wil worden op regelmatige basis. Later ging ik meer de sponsored-mediakant op, die nu customer media en owned media worden genoemd.
Mijn ervaring in het werken vanuit een journalistieke invalshoek bleek goed bruikbaar te zijn voor de inrichting van andere media: nieuwsbrieven, klantentijdschriften, websites, intranet en andere high-impact owned media.  Een journalistiek oog ziet vaak iets dat de zender van informatie niet ziet: het smalle gebied waarlangs de informatie kan doordringen tot de doelgroep, aansluitend bij zijn belevingswereld en ervaringskaders. Journalistieke technieken zijn zo bruikbaar voor alle commerciële doeleinden.

Daarnaast verdiepte ik me onder meer in de ideeën van psycholoog Marshall Rosenberg die nadacht om communicatie minder dwingend, verbinden en geweldloos zelfs te maken. Zijn ideeën hierover spreken niet alleen mij erg aan in een tijd van overload aan dwingende communicatie; mensen sluiten zich af en worden daardoor steeds moeilijker bereikbaar. Ik pas ze toe bij de inhoudelijke opzet van media en gebruik ik ze ook voor en in trainingen.
Verbindende communicatie blijkt ook in commerciële toepassingen verrassend bruikbaar en is als methode voor de opzet van mediaprojecten nog lang niet uitontwikkeld. In die zin voel ik me ook een pionier.

Mijn ervaring en ontwikkeling bracht ik samen in mijn Visio-model. Aan de uitwerking hiervan heb ik jaren gewerkt. Het Visio-model beschrijft de organisatieaspecten van ieder individu, afdeling of bedrijf of instelling. Vooral biedt het handvaten bij transities en de opzet van nieuwe projecten zoals communicatieprojecten en de opzet van (marketingcommunicatie)media. Het Visio-model biedt ook – en geheel in lijn met verbindende communicatie – een methode om te komen tot een effectieve communicatie.

De rollen die ik in mijn werk als zelfstandige, adviseur en interim-manager vervulde zijn er best we veel. In volgorde van opkomst en dikwijls gelijkertijd: journalist, (eind)redacteur, hoofdredacteur, accountmanager, uitgever, communicatie-adviseur, hoofd communicatie, copywriter, docent, trainer, strategisch adviseur, coach, advertentie-acquisiteur en meest recent webmaster.

 


More info free 15 pound bingo no deposit.

Top